Microsoft har öppnat plånboken och inhandlat Havok, en av branschens mest kända och populära spelutvecklingsprogramvaror, som driver fysiken i spel som The Elder Scrolls, Assassin’s Creed, Call of Duty, Destiny, Killzone och Uncharted.

Havok Physics är företagets mest kända produkt och driver kollisionsdetektion och fysiksimulering i över 400 släppta titlar och fler som är under utveckling, enligt Havok själva. De erbjuder också verktyg för objektdestruering, partikeleffekter, tyg- och hårfysik, artificiell intelligens och animering.

Havok säger att de kommer att fortsätta med att licensera sina verktyg till ”third party partners”, vilket förhoppningsvis betyder att Killzone, Uncharted och andra PlayStation-exklusiva spelserier inte behöver se sig om efter en ny fysikmotor i första taget. Jag skulle dock inte bli förvånad om Havok-teamet snart börjar fokusera mer på utveckling mot DirectX 12 och hårdvaran i Xbox One.

Hur mycket uppköpet kostade nämns inte i tillkännagivandet, men det kommer troligtvis att avslöjas i nästa finansrapport från Microsoft. När Intel, den tidigare ägaren, köpte Havok år 2007 kostade det processortillverkaren 110 miljoner dollar (eller 900 miljoner kronor i dagens valutakurs).