Med 101 miljoner sålda exemplar blev Nintendo Wii den näst-mest sålda spelkonsolen genom alla tider, slagen bara av PlayStation 2, som såldes i smått otroliga 155 miljoner exemplar. Nintendo DS har sålts i sammanlagt 128,9 miljoner exemplar internationellt, vilket innebär att det är den mest sålda bärbara spelkonsolen genom tiderna (och näst-mest sålda spelkonsolen om man räknar både bärbara och stationära konsoler, slagen av – återigen – tungviktaren PlayStation 2).

Varken Wii U eller Nintendo 3DS lyckades med att leva upp till de höga ribborna lagda av föregångarna. Nintendo 3DS fick en så långsam start att Nintendo startade ett ”Ambassador Program” för de få Nintendo-fans som hade köpt en 3DS-enhet under konsolens första sex månader på marknaden. Försäljningen fick dock fart så småningom, och Nintendo har till dato sålt 65,3 miljoner exemplar av konsolen, som fortfarande finns på marknaden. Wii U-försäljningen fick dock aldrig någon fart överhuvudtaget. När Nintendo tillkännagav att konsolen skulle sluta tillverkas i november förra året hade den sålts i 13,56 miljoner enheter. Det kan jämföras med 22 miljoner Gamecube-enheter och nio miljoner Sega Dreamcast-enheter. Dreamcast fanns också på marknaden i lite mindre än två år i de flesta regioner, jämfört med drygt fyra år för Wii U.

Poängen med den lilla historielektionen är helt enkelt att säga att det är mycket som hänger på att den nysläppta Nintendo Switch kan undvika det öde som mötte Wii U. Ett till misslyckande på samma skala skulle inte omedelbart sänka företaget, då Nintendo vid slutet av förra räkenskapsåret hade över 2,3 miljarder dollar att spendera, och mycket mer än så bundet i olika tillgångar. Nintendos ekonomi skulle alltså inte vara i någon omedelbar fara om Switch inte tog fart, men företagets image skulle definitivt ta skada – och narrativet om att Nintendo måste utveckla spel för andra konsoler och mobila enheter för att överleva skulle få förnyat bränsle.

Nintendo Switch har funnits på marknaden i lite drygt en månad nu. Det är förstås inte tillräckligt länge för att säga något definitivt om konsolens genomslag, men vi har tillräckligt mycket information för att kunna sia om hur den närmaste framtiden kommer att se ut för konsolen. Låt oss börja med det vi vet säkert. Hur många exemplar av Nintendo Switch har sålts så här långt?

Kort svar: väldigt många. I USA såldes 906 000 exemplar av konsolen mellan den 3 och 31 mars. Det innebär att konsolen har sålts i fler exemplar under sin lanseringsmånad i USA än någon annan spelkonsol i Nintendos historia. Siffran kan jämföras med Wii U, som såldes i 890 000 exemplar under dess första 41 dagar på den amerikanska marknaden. Försäljningssiffrorna visar till vilken grad som Switch-försäljningen har drivits av The Legend of Zelda: Breath of the Wild, som släpptes tillsammans med konsolen den 3 mars (och också fick en Wii U-version, som ofta blir bortglömd i sammanhanget). I USA såldes över 925 000 exemplar av Switch-versionen av spelet, vilket betyder att spelet har en attach rate – sålda exemplar relativt till konsolförsäljningen – på över 100 procent.

Nintendo förklarar försäljningen med att vissa köper både en begränsad utgåva av spelet som ett samlarobjekt och ett vanligt exemplar att faktiskt spela. Man kan också tänka sig att en bidragande orsak är att det inte har varit enkelt att få tag på ett exemplar av Nintendo Switch i butikerna. Nintendo planerade att skicka två miljoner exemplar av Nintendo Switch till butiker under lanseringsmånaden, vilket företaget sa var tillräckligt för att motverka de tomma butikshyllor som mötte köpare av NES Classic förra året. Men Nintendo underskattade efterfrågan. Enligt en rapport från försäljningsanalytikerna hos SuperData (inofficiella siffror, alltså) såldes 2,4 miljoner exemplar av Nintendo Switch under den första månaden (alla regioner inräknade). Nintendo själva har också sagt att försäljningen överträffade företagets interna målsättningar. Många som har gått till butiken för att köpa ett Nintendo Switch sedan lanseringen har därför fått gå hem tomhänta. Här i Sverige är konsolen fortfarande slutsåld hos nästan alla återförsäljare.

I Japan såldes Switch i 313 700 exemplar under första veckan, vilket är mer än Wii U men mindre än Nintendo DS, 3DS och Wii. Försäljningen i regionen fortsatte dock i hög takt efter lanseringen och nådde 500 000 exemplar efter fyra veckor – tre veckor snabbare än PlayStation 4, som hade en bättre lanseringsvecka. Konsolen slog lanseringsrekord i både Spanien och Frankrike, och såldes i mer än dubbelt så många exemplar under lanseringshelgen som Wii U i Storbritannien.

Ubisoft, Electronic Arts och Activision var några av utgivarna som satsade på Wii U vid lanseringen, och alla har varit mer eller mindre öppna med sitt missnöje över försäljningen av konsolen. Det är därför inte så överraskande att många utgivare har varit ovilliga att utlova några titlar för Nintendo Switch innan lanseringen.

Konsolens framgångsrika lansering har dock följts av både direkta tillkännagivanden och mer försiktiga närmanden från en rad olika utvecklare och utgivare. Det svenskutvecklade PayDay 2 tillkännagavs för konsolen under förra veckans Nintendo Direct, och kommer att släppas innan årets slut. Square Enix hade I Am Setsuna tillgängligt för Switch vid lanseringen, och ser konsolen som ett av företagets prioriterade områden just nu. Chrono Trigger-regissören Takashi Tokita tweetade nyligen en bild av en Switch-enhet med texten (översatt) ”Top secret mission starts!”. Ubisoft har varit lite mer försiktiga och ber än så länge bara Switch-spelare om deras tankar om Ubisoft-spel på konsolen.

Om Nintendo Wii lärde oss något så är det att stark konsolförsäljning inte nödvändigtvis betyder att tredjepartsutvecklare kommer att sälja många exemplar av sina spel till konsolen. När man tittar på listan över de bästsäljande Wii-spelen så måste man gå ner till punkt 18 för att hitta ett spel som inte är utgivet av Nintendo (Just Dance 2 med fem miljoner sålda exemplar, FYI). Men ekvationen ser lite annorlunda ut för Nintendo Switch. Som så många andra äger jag redan The Elder Scrolls V: Skyrim till tre plattformar: PC, Xbox 360 och Xbox One, i mitt fall. Om Nintendo Switch hade varit ytterligare en svart låda som stannade i tv-bänken så hade tillkännagivandet av en Switch-version av Skyrim intresserat mig föga.

Anledningen till att pulsen gick igång hos mig och många andra när Skyrim visades i den första Switch-videon är att jag kan stoppa ned Switch-versionen av spelet i väskan och spela den var som helst. För det är jag mer än villig att betala 500 kronor för The Elder Scrolls V: Skyrim – för fjärde gången. Samma sak gäller för spelserier som Call of Duty, Assassin’s Creed och Grand Theft Auto. Spel som jag aldrig hade övervägt att spela på ett Wii U skulle jag gärna ha i ett bärbart format till Nintendo Switch, och jag tror att många nyblivna Switch-ägare kan känna igen sig. PlayStation Vitas långsamma utträde från marknaden och inträde i historieböckerna har också gjort utrymme för en ny, bärbar konsol för mindre indiespel, och det finns goda tecken för att Nintendo kommer att försöka axla den manteln.

Vi kan åtminstone räkna med Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2 och Super Mario Odyssey innan året är över, och förhoppningsvis kommer vi att få mer att se fram emot i samband med E3 – både från Nintendo själva och från tredjepartsutvecklare. Om vi inte har hört något om den innan dess så hoppas jag att information om en Virtual Console-motsvarighet också kommer att stå på agendan. Som Nintendo-konsolägare har man lärt sig att inte ha några förväntningar på intressanta spel utöver de Nintendo släpper själva. Allt utöver det – jag tittar på dig, Skyrim – är en bonus.

Det har gått drygt en månad sedan Switch lanserades, och konsolen har fått en stark start. Om Nintendo kan hålla efterfrågan uppe, och tillverka tillräckligt många exemplar för att möta efterfrågan, så finns det ingen anledning att tro att konsolen inte kan fortsätta på samma bana under resten av dess första år på marknaden.