4 skäl till att älska Pillars of Eternity

Pillars of EternityTorment: Tides of NumeneraTyranny

0
(0)

I helgen talade jag mig varm för Pillars of Eternity i recensionssvepet. Det enda egentligen negativa kritiken jag hade var att portningen lämnade en del att önska. Jag fick en följdfråga om jag trots det kunde rekommendera spelet och för mig var svaret ett självklart ja, så jag tänkte ta tillfället i akt att utveckla mina tankar lite.

Först och främst ska ni veta att jag personligen undviker att spela på dator och det gjorde att jag var övertygad om att jag skulle missa återkomsten för den gamla sortens rollspel. Det känns så fantastiskt att jag som konsolspelare nu äntligen kan ta del avbåde Torment: Tides of Numenara och Pillars of Eternity. (Psst… Paradox fixar ni Tyranny åt mig också så blir lyckan komplett!) Men vad är det egentligen med Pillars of Eternity som får mitt blod att pumpa?

1. Nostalgin

Vi börjar med elefanten i rummet som jag även nämnde i recensionen. Nostalgin är förstås en del av vad som tilltalar mig. Det känns som att återvända till en plats du älskade när du var liten eller då du möter en gammal vän som du inte träffat på flera år. Det är en extremt angenäm och familjär upplevelse i allt vad spelet har att erbjuda, oavsett om det gäller att skapa sina karaktärer till hur jag styr karaktärerna i strid och hur jag agerar i möten med andra individer. Pillars of Eternity har tagit ett lyckat koncept från förr och väcker precis de känslor som det ska göra. Kudos!

2. Berättelsevariation

Moderna spel är dyra att utveckla och det gör att allt fokus hamnar på huvudhandlingen. På sin höjd erbjuds något enstaka sidouppdrag som är unikt, medan resten av dem reduceras till enkla fetch quests och liknande standarduppdrag. Ett skäl till det är förstås en budgetfråga: animationer ska göras, motion capture utföras och röstskådespelare betalas. Tid och pengar helt enkelt. Med en enklare grafisk stil och ett textbaserad interface får skaparna emellertid en större frihet. Det kostar inte lika mycket att skapa varierade scenarion och tar inte heller lika mycket tid i anspråk. Ett strålande exempel på det här i Pillars of Eternity är att jag i ena stunden kan springa in ett mysterium som tar mig 14 nivåer ned under mitt slott, för att i nästa leka privatdetektiv då jag utreder mystiska försvinnanden som är länkade till en teater. Pillars of Eternity erbjuder en stor variation på sina uppdrag och det gör att jag hela tiden vill spela vidare för att finna nästa uppdrag som är ännu häftigare än det föregående.

3. Musik

Justin Bell må inte komma upp i samma klass som Mark Morgans klassiska soundtrack till Planescape: Torment men jämför du honom mot de klassiska rollspelskompositörerna är han helt klart i klass med Jeremy Soule och definitivt bättre än Inon Zur. Några exempel på fantastiska och minnesvärda låtar är stridstemat The Dragon Thrashed and Wailed som är ett av de mest härliga stridsteman jag hört på länge och spelets huvudtema Eora uppvisar både en fantastisk vacker och pompös stämning. Pullars of Eternity har utan tvekan ett av årets bästa soundtrack.

4. Det spelar roll vilken roll du spelar

I de moderna spelen får du ofta val att skräddarsy din karaktär. Det kan vara allt från kosmetiska val till vilken ras, vilka skills och vilken klass du väljer. Det särpräglar din karaktär medan du spelar, men det är i ärlighetens namn rätt meningslösa val i den aspekt att de inte påverkar handlingen. Du kommer nämligen att få uppleva allt som spelet har att erbjuda eftersom företaget inte har råd att låta dig missa delar. Detta stämmer inte i Pillars of Eternity. För en gångs skull valde jag att göra på en ganska standardmässig krigare som främst fokuserade på egenskaperna Constiution och Might. Tji fick jag för det. Nu får jag ständigt val i dialogerna där jag svär över att jag inte fokuserade på Intelligence eller Resolve eftersom mina värden är för låga. Jag missar valmöjligheter med andra ord. Det är dock inte bara egenskaperna som spelar roll, utan det är även varifrån du kommer som påverkar valmöjligheterna. Jag fullkomligt älskar när spel gör sådant här eftersom det faktiskt innebär att ens val betyder någonting. Då Pillars of Eternity dessutom märker ut kraven i röd text (från den annars blåa texten), men inte säger vad de innebär så blir jag bara mer nyfiken och börjar planera genomspelning nummer två i mitt huvud. Älskar det.

 

Det är förstås enbart en bråkdel av vad Pillars of Eternity har att erbjuda. Det finns mycket annat som är suveränt, men jag vill inte spoila alla detaljerna kring dessa. Istället vill jag återigen understryka att ni verkligen borde spela Pillars of Eternity om ni inte redan gjort det. Det förtjänar nämligen just din kärlek.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0

Spelbloggen.se

Spelbloggen.se är en webbplats som recenserar och skriver om datorspel!

Allmänt

Om oss

Annonsering

Kontakt

iCyber AB

Fleminggatan 7, 112 26 Stockholm

hej(a)spelbloggen.se